סדרת הארכיטיפים

יונג ותהליך האינדיוידואציה - אלכימיית הליבידו, ארכיטיפים ומימוש עצמי

יונג חש שהוא שליח לבשר לעולם אמת עתיקה/חדשה, על הצירוף האפשרי בין המודע והלא-מודע; בין האישיות הרגילה, שחיה במציאות היחסית, לבין ה'עצמי', החי בחלומות ובמימד העומק של חיינו. התורה שלו התגבשה מתוך חקירת עצמו. הוא עצמו היה הנסיין והניסוי, החוקר והמעבדה. נמצא, השליחות שלו היתה גם לתאר את התהליך שעבר כסיפור מעורר השראה. הוא עצמו הפך להיות המודל החי למסר שלו; האיש והמסר התמזגו, כפי שהם מתמזגים בכל 'חיים גדולים', שהופכים להיות מופת. יונג חידש חידוש גדול הן עבור המערב והן עבור המזרח. עבור המערב, הוא גילה לו מחדש אלהים חי – חי בתוך הנפש פנימה, ולא בכנסיות ובממסדים הדתיים. עבור המזרח, הוא סירב להפנות עורף לעולם, לחיים כפי שהם מופיעים ומשמעותיים לאדם החי בעולם, תמורת נירוונה מופשטת. למערב הזכיר יונג את 'האל החי' - למזרח, הוא הזכיר את 'האדם החי'. 431 עמ'

110

הלוחם - בחיים, בפילוסופיה ובקולנוע

הגיבור הוא היוצא מן הכלל, זה שגם כאשר הוא פוחד כמו כולם, הוא אינו מניח לפחד לשתק אותו. הוא לומד להפוך את הפחד והכאב לידידים, סמי מרץ ומורים רבי ערך. האדרנלין, הסם הגדול, שבו משתמש הטבע כדי להכין את הגוף למנוסה או התקפה, הוא הדרקון עליו רוכב הגיבור מתוך שליטה עצמית. וכך, כאשר אחרים בורחים על נפשם, הוא נשאר לבדו מול האיום. כאשר אחרים נכנסים להיסטריה, הוא נכנס למדיטציה. כאשר אחרים נשברים, הוא נעשה חסון יותר. 186 עמ'

84

הארכיאולוג - בחיים, בפילוסופיה ובקולנוע

הארכיאולוג מזמין אותנו לצאת להרפתקה, שהיא גם מסע חניכה מקודש, לבלוש אחר תעלומה מרתקת ולבוא במגע עם עולם על-חושי, מאגי, ססגוני, מלא ישויות קסומות ומסוכנות. מעל הכל, הוא מגלה לנו כמה העבר, שאותו חשבנו ל'מת', הוא תוסס ומלא חיים. הארכיאולוג שלנו, כארכיטיפ של העצמי, הוא לא מלומד רגיל. הוא שייך ל'מציאות האחרת' ונוטל בה חלק פעיל. בשבילו, העבר מרתק כי הוא מלא חיים ונוכח 'כאן ועכשיו'. הוא מעורב לגמרי בתוך ההווה. 225 עמ'

84

הבלש - בחיים, בפילוסופיה ובקולנוע

הבלש הוא גיבור מודרני מיסודו. הוא אינו דומה לאף דמות שהכרנו במיתולוגיה העתיקה. אין לו כוחות-על – רק חושים מפותחים כמו היה טורף המתחקה על הטרף. אכן, אם הוא מזכיר מישהו מן התקופה הקדומה, הריהו דומה לצייד השבט. הוא אינו צד לשם מחייה אלא כדי להגן על שבטו מחיות טרף מסוכנות, שהחלו לראות בבני האדם סוג של מזון או יצאו מדעתן. עליו לעלות על עקבותיהן וללכוד אותן, שלא ימשיכו להטיל חיתתן על בני הקהילה. הבלש כאיש החוק שייך לארכיטיפ הצדק, שכולנו נושאים בתוכנו כמצפון וחוש מוסרי. האנרגיה הארכיטיפית הזו רגישה מאין כמוה לעוול וחשה צורך עמוק לשמר את האיזון הקוסמי שבין 'החטא' ל'עונשו'. היא חפצה להגן על החפים מפשע ולהציל אותם מכל רע. היא מתעבת את הניצול, הטפילות, הזלזול בחיי הזולת. היא מזדהה בקלות עם הסובל על לא עוול בכפו ומוכנה להקרבה עצמית כדי להצילו. 257 עמ'

84

הקוסם - בחיים, בפילוסופיה ובקולנוע

ארכיטיפ הקוסם מופיע בכל נפש, גם אם לא בעוצמה זהה; זה הניחן בכוחות על, החוקר את סודות הבריאה, המצוי במגע עם 'המציאות האחרת', איש המופתים והנסים, המסוגל להשיג את הלא יאומן.היום, שהעולם אימץ את המדע ואת מציאותו המכאנית ביסודה, אנו חשים געגוע עמוק אם לא לכוחות העל הרי לפחות לתחושת הקסם. אנו חשים צורך להחזיר לחיים את העומק והמאגיה, שדומה שהיו להם פעם. מהו המסר של הקסם לחיינו? האם אנו חשים בקסם זה או חפצים להחזירו לעולם? האם יש לנו כוחות על או לפחות יכולת אלכימית לראות את הקסם המופיע בדברים כאשר הלב פתוח באהבה? 201 עמ'

84

הערפד - בחיים, בפילוסופיה ובקולנוע

בספר זה אנו פטורים מן הצורך להוכיח או להכחיש את קיומו העובדתי של הערפד. אין לנו סקרנות מיוחדת לאגדה, לפולקור או למעשיות עממיות. ואפילו הוא יצור זאולוגי של ממש, אנו מפקידים את מלאכת הקיטלוג המדעי והצייד שלו בידי מומחים לדבר. אנו חוקרים אותו כאן רק כמטאפורה פסיכולוגית-רוחנית ודמות 'צל' של עצמנו. לאמור, הוא גילום של הנפש האנושית בראי הדמיון והאידיאה. הוא השתקפות, אולי מעוותת אך ססגונית, של היבטים מסוימים בתת מודע שלנו, האישי והקולקטיבי. הערפד הוא ארכיטיפ, כח פעיל ויצירתי בנפשנו. 190 עמ'

84

גיבור העל - בחיים, בפילוסופיה ובקולנוע

המון הגיבורים אותם פגשנו לאורך הדורות במיתולוגיה, בדת ובאמנות, הוא עצום ולא יספר מרוב. החל באלים הראשונים של המיתוס הקדום, המשך בדמויות ססגוניות וקסומות מן האגדה והמעשיה העממית וכלה בגיבורי העל אדירי העוצמה ואשפי הטכנולוגיה של הקומיקס, שנולדו במאה העשרים. גיבור העל החדש נולד אמנם בעידן המודרני אך הוא קבל השראתו ממסורת ארוכה של יצירי הדמיון הארכיטיפי והפנטסיה הטהורה, שנולדו לאורך ההיסטוריה כולה. וככל שילידי הקומיקס פרו ורבו לאלפיהם עד שאיכלסו יקום שלם של דמויות, ממדים וקווי זמן, נעשה ברור לכל שבלא משים נולדה לנו מיתולוגיה חדשה, מרשימה, מלאת חיות וקסם, היפה לעידן שלנו. בדומה למיתולוגיות העתיקות, היא לא רק משקפת אותנו אלא גם מעצבת אותנו בדמותה כצלמה. 204 עמ'

84

אינטליגנציה מלאכותית - בחיים, בפילוסופיה ובקולנוע

היום שבו האנדרואיד שלנו יהיה מצויד בשבב רגש ומודעות עצמית עדיין רחוק. אך היום שבו בינה מלאכותית תהיה מסוגלת לעמוד במבחן טיורינג ולהוליך אותנו שולל על ידי אסימולציה משוכללת של תבונה, רגש ומודעות אנושית, הוא ממש מעבר לפינה. אנו נפתח כלפי האנדרואיד או האנדרואידית שלנו רגשות מורכבים כפי שאנו עושים זאת כמעט כלפי כל דבר בחיינו. בכל מקרה, אפילו לא מדובר ביותר מאשר צעצוע מכאני מתוחכם, מרגע שהוא קיבל סוג של אישיות וחיים היחודיים לו, ההתנהגות שלנו כלפיו תשקף אותנו לטוב ולרע במידת חשיפה מביכה. הפחד והחזון, השנאה והאהבה, הסקס והאלימות שלנו אולי לא ישפיעו עליו כלל, אבל הם ישתקפו מבבואתו כמו מתוך אספקרליה בהירה. 245 עמ'

84

הנדסה גנטית - בחיים, בפילוסופיה ובקולנוע

מהפכה ביו-טכנולוגית עצומה נוקשת על דלתנו. היא כבר שינתה את חיינו לאין היכר, אך השפעתה על ילדינו תהיה כה קיצונית, שהיא יכולה להיחשב לפנטסיה טהורה. כרגיל, הברכה והאימה של הביולוגיה המודרנית כרוכות יחד והן תובעות מאיתנו בירור יסודי. בהיבט אחר, אנו חוזרים אל עולם המיתוס בעידכון מודרני. פעם ראשונה, שאנו מסוגלים להגשים את חזיונות המיתולוגיה בדרך מדעית, הנגישה לכולנו, לא רק ליחידי סגולה, חביבי האלים או גאוני המדיטציה. 201 עמ'

84

מסע בזמן - בחיים, בפילוסופיה ובקולנוע

האם המסע בזמן הוא בכלל אפשרי? וכוונתי, מסע של ממש בקו הזמן, קדימה או אחורה, אל ההיסטוריה או אל העתיד? אמנם, סופרי הפנטסיה והמדע הבדיוני מבטיחים לנו שהמסע הזה בזמן אינו רק אפשרי, אלא שהוא כבר יצא אל הפועל. אך מה אומרים על כך גאוני הפיסיקה של המדע הרגיל? שנית, אם הוא אפשרי, איך ניתן להוציאו אל הפועל? האם אנו מסוגלים לבנות מכונת זמן או להשתמש באמצעי אחר כלשהו כדי לנסוע לאחור או קדימה בזמן? ושאלה שלישית, שהיא חשובה לא פחות לכל בר-דעת: בהנחה שהמסע הזה אפשרי ואנו מסוגלים להוציאו אל הפועל, האם כדאי לנו לערוך אותו? 205 עמ'

84

הלוחש לרוחות - בחיים, בפילוסופיה ובקולנוע

אדם מדיומלי, המסוגל לראות או לשוחח עם המתים מכונה היום בשם 'הלוחש לרוחות'. הוא ניחן ב'חוש שישי' לראות את 'המציאות הנסתרת'. אולי הכשרון 'העל חושי' הזה מצוי בכולנו אך לרוב במצב רדום. אצל הלוחש לרוחות החוש הזה פעיל ומאפשר לו לקלוט 'עולם אחר'. הוא מסוגל לחצות את הגבול שבין 'הארץ התיכונה' – המציאות התלת ממדית, הנתפסת בחושים, להיכנס אל אותה ממלכה רפאית של הנשמות ולבקר בשאול עוד לפני מותו. כך הוא הופך להיות 'חוליית הקשר' החיונית שבין החיים למתים המסוגל לשאת מסרים מפה לשם ובחזרה. 241 עמ'

84