1 דקות קריאה
29 Oct
29Oct

כל בעיות העולם שאותן אפשר לפתור באמצעות הטכנולוגיה הן... בעיות מדומות!

היום, הטכנולוגיה הגיעה למצב שהיא יכולה לפתור ללא קושי את כל הצרכים הבסיסיים של המין האנושי. למעשה, הטכנולוגיה הנחוצה לאמצעיי הקיום הבסיסיים כבר קיימת מזה אלפי שנים. מכאן, הבעיה האמיתית שמאחורי הבעיות המדומות היא 'סדר העדיפויות' של בני אדם או בפשטות, 'הטבע האנושי'.

כל הבעיות שהעולם ממשיך לסבול מהן הן ביסודן... בעיות מוסריות! הן מצביעות עד 'סולם הערכים' שיש לקהילות וליחידים ולא על מצב אובייקטיבי במציאות.

אני סבור שקיים פער מגוחך, בלתי מתקבל על הדעת ובלתי נסלח, בין הטכנולוגיה המשוכללת שפיתחנו לזה שמאות מליוני אנשים עדיין סובלים ומתים מדברים שקל מאד למנוע, כגון, רעב, מים מזוהמים, חוסר בדיור, וכיוצא - בפשטות, צרכים בסיסים.

שלא לחכות לממשלות הלא מתפקדות של רבות מהמדינות, אפשר לפתור את כל בעיות האלו אם נאמץ עבורן את עקרונות ה'הנדסה הגנדית' – אמצעים פשוטים יחסית, זולים מאד, חלקם בעלות אפס, שקל מאד לייצר.

והרי, כמה רעיונות הקשורים למחסור במים ולצורך בניקוי הנהרות והימים מפלסטיק כדי להתחיל להמחיש את כיוון המחשבה שלי.

בגדול, מדובר ברעיון להקים עסק חברתי שממוקד על ערכות קיימות בכל תחום ובכל סקלה, שמלקט את הרעיונות הכי טובים, שכבר קיימים, יוצר ערכות שלמות לבית ולקהילה, משכלל אותן ומוזיל את המחירים בצורה שיהיו נגישים לכל, במיוחד לעניים במדינות העולם השלישי.

מספר הרעיונות וההמצאות שכבר פותחו הוא אינסופי אך יש ללקט את הדברים הכי מוצלחים ולהבין איך לשלב אותם כך שאפשר יהיה לתקן את העולם כולו תוך תקופה קצרה יחסית. לפחות, למגר לגמרי את הבעיה של צרכים בסיסים בכל העולם.

מה שמכונה 'משבר המים העולמי' מסתכם בכך שיש מאות מליוני אנשים ברחבי העולם שאין להם גישה למי שתייה. אך אפילו יש מים, מליוני אנשים מתים בכל שנה מזיהום מים. חלק מהזיהום נגרם בגלל אשפת הפלסטיק, שמושלכת משום מה לנהרות ולימים.

יש צורך דחוף לספק לאנשים האלו מים נקיים לשתייה, וכמובן, הצורך למחזר את הפלסטיק. אחרת, אתה רק מעביר את האשפה ממקום למקום.

בקליפ הזה, ארטורו ויטורי האיטלקי חידש המצאה נהדרת להפקת מים מן הלחות שבאוויר. אמנם, יש כבר המצאות יותר מתוחכמות לעשות זאת, אבל הן גם יקרות ולא נגישות למדינות העולם השלישי.

מתקן פשוט, שבני הכפר יכולים להרכיב בעצמם עם קצת עזרה, שיכול להפיק 100 ליטר מים נקיים ליום בעלות של 1000 דולר ליחידה. מן הסתם, אפשר עוד לייעל ולהוזיל אותו בצורה משמעותית.

בכל מקרה, המצאה נהדרת וסיפור מרגש.



אהבתי מאד את ההמצאה הזאת, שלא רק אוספת מים מן האוויר אלא גם נראית כמו יצירה אמנותית יפה. אהבתי גם את האופן שבו הקמת המתקן גייסה את כל הקהילה והפכה לאירוע חגיגי, המעורר שמחה ותקווה לעתיד טוב יותר. במיוחד, תחושה שנמצאה דרך להשתחרר לא רק מסכנת הצמא אלא גם מתחושת חוסר האונים הנורא המתלווה אליו.

ועדיין, חשתי שיש כאן צורך במחשבה נוספת. האם יש דרך לפשט את המתקן היפה הזה ולהמשיך להוזיל אותו?

מסתבר, שכן. בפרו השתמשו ברעיון הבסיסי אך הפכו אותו פשוט לגמרי. יריעה גדולה של חוטי ניילון, המתוחה בין שני עמודים, האוספת את הטיפות מן הערפל והלחות שבאוויר לתוך מרזב ומיכל.

דומה, שכל רעיון אפשר לפשט... ולהוזיל, אם רק תקדיש לזה קצת מחשבה טכנית עממית.



הבעיה הגדולה השניה אחרי אספקת מים סדירה היא הנקיות של המים. אפילו יש מים במקומות האלו, בדרך כלל, המים מזוהמים ויש צורך לטהר אותם. לפני שנים ראיתי שיחת טד מרגשת של ממציא בשם מיכאל פיטקרד, שפיתח בקבוק המסוגל לטהר את המים ביעילות מדהימה. הבעיה, הבקבוק שלו נמכר ב-100 דולר ליחידה. שוב, מחיר שהוא מעבר להישג יד של מישהו שבשבילו זה משכורת של חודשיים או שלושה של עבודה קשה.

בכל אופן, שווה לראות אותו מדגים את בקבוק הקסם הזה.



בקליפ הבא נקבל הדגמה איך כל אחד יכול ליצור חיש קל מערכת יעילה של טיהור מים בעלות של... אפס דולר. על פי עקרון זה אפשר לבנות מתקן התפלה בכל גודל בעלות מינימלית של כמה דולר.

 נא, 'לסנן'-לדלג בקליפ על החלק המוקדש לפרסומת של משחק וידיאו.



בקליפ הבא מישהו המציא מתקן התפלה בייתי, שהיה קרוב מאד לרעיון שעלה גם במוחי, אך הוא עשה זאת טוב יותר. בעיני, זאת המצאה נפלאה בפשטותה, שגם אותה ניתן לייעל. היא מבוססת על עיקרון האידוי של המים ואיסוף טיפות המים הנקיות.



באשר לפלסטיק, אנו יודעים שזאת מכה קשה שלא כתובה בתורה, וזאת, בגלל שאז עוד לא המציאו את הפלסטיק. בין השאר, כמויות אדירות של פלסטיק מושלכות לנהרות ולימים. העולם מדבר על זה כבר חמישים שנה לפחות ובינתיים, לא עשה הרבה לתיקון המצב.

בחור צעיר בשם בויאן סלאט החליט שהוא ינקה את הנהרות והימים בקנה מידה עולמי. כל הכבוד ל'דורות הבאים', שעליהם נגזר לנקות את הזבל של אבותיהם. מסתבר, הדורות הבאים כבר כאן.

בקליפ הזה הוא מספר ומדגים בכשרון איך אפשר לנקות את כל נהרות העולם תוך חמש שנים. סיפור בהחלט מרגש. הידד לבויאן שלא נרדם במשמרת שלו לתיקון העולם כפי שעשו רבים מאבותיו.



הספינה הזאת לאיסוף אשפה בנהרות הרשימה ורגשה אותי כמו את כל הקהל. אך במחשבה שניה, חשתי שהיא שוב יקרה ומתוחכמת מדי. אחד התנאים הבסיסיים לפרוייקט שלנו לתיקון העולם הוא שההמצאות שלנו נגישות לכולם, וזה אומר שהן זולות עד כמה שרק אפשר ונוחות לשימוש.

החיפוש שלי הוביל אותי לכמה כיוונים נוספים, שמתאימים יותר לגישה שלי.

גיליתי עסק חברתי שקורא לעצמו ocean4 – 'למען האוקינוס', שבינתיים, שבה אותי בסגנון החשיבה והיוזמה הנהדרת שלו.

הנה המצאה הרבה יותר פשוטה, שאפשר כמעט מיד לשכפל אותה אלפי פעמים ולהציב אותה בכל מקום בנהר. אחד הדברים החשובים ביותר שהם נתנו עליו את הדעת זה ההשפעה של המתקן על הדגים החיים במים. והרי, אינך רוצה תוך כדי הנקיון לפגוע בדגים, לא כן?



אותה חברה גם בנתה אספן אשפה פשוט יותר מספינתו המפוארת של בואין, אך שנראה לא פחות יעילה. וכרגיל, אפשר להמשיך לחשוב איך להפוך גם את ההמצאה הזאת פשוטה, יעילה וזולה יותר.



כדאי מאד לזכור שכל רעיון הנדסי אפשר להמשיך לפתח לשני כיוונים שונים – הגדלה ומיזעור. מרגע שאתה מבין את העקרונות שפועלים במתקן, אתה יכול להשתמש בהן על פני סקלות שונות. כמובן, בהתאמה לשינויים החלים עקב שינויי הסקלה.

בקליפ הבא מישהו מעלה הצעה איך לבנות ספינה ענקית לניקוי אשפה על אותו עקרון שהצגנו בקליפ הקודם. אמנם, אישית, אני נוטה דוקא למזער המצאות ולא להגדיל אותן אך שווה ללמוד משהו מן המודל המפואר הזה.



טוב ויפה, אספנו אלפי טונות של אשפת פלסטיק. מה עושים עכשיו? האם אי אפשר למחזר את הפלסטיק הזה כפי שחושבים רבים? מסתבר, שרק התחלנו לגרד את האפשרויות הבלתי נדלות של הפלסטיק, שהוא משאב אדיר ביותר.

הנה מישהו שחשב על זה וגם עשה משהו נהדר. הודי אחד החליט לבנות בית שלם מפלסטיק ממוחזר, ואחר כך, עלה בדעתו שימוש יותר פשוט ויעיל, שאותו אהבתי, לבנות לבני מרצפת נהדרות.

https://www.youtube.com/watch?v=icgzeSWo7C4


והנה, מישהו נוסף שחושב שאשפת פלסטיק זה דבר נפלא. תביאו לו כמה טונות של אשפה ועשיתם לו את היום.

https://www.youtube.com/watch?v=cHWYoDKYnQo


זאת רק טיפה בים של רעיונות פשוטים איך לספק צרכים בסיסיים של החלק החלש באוכלוסיית העולם וגם איך למצוא פתרונות בסקלה יותר רחבה, כלל עולמית.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.