ספרי עיון ופילוסופיה

מבוא לתולדות הפילוסופיה - פילוסופיה יוונית עתיקה - הפרה-סוקרטים

האדם חווה את האני שלו כאחד, אפילו כאשר הוא רגיש לריבוי הפנים שלו. התודעה העצמית היא תמיד אחת. זהות אישית זו היא הבסיס לכל זהות אחרת. אנו מניחים את האחדות העולמית מכיוון שאנו חווים את האחדות הפנימית של התודעה שלנו. אנו תמיד מתייחסים לעצמנו כ'אחד' – 'אני' אחד פשוט, שאין בו חלקים ופיצול. לכן, לדידנו, העולם חייב להיות 'אחד' ואלהים חייב להיות 'אחד'. 270 עמ'

96

בסוד היחידה - האדם בפילוסופיה האקזיסטנציאלית - בעקבות קירקגור וניטשה

קל לשער שאם האדם הזה אינו נתון מראש כטבע הרי שהוא הולך ומתעצב – הוא תהליך יותר מכפי שהוא מוצר מוגמר. במלים אחרות, עיקר האדם הוא יסוד החירות והיצירה שבו. הפילוסופיה האכסיסטנציאלית מנסה לספר לנו על ה'יחידה' הזאת, כשהיא עושה קודם כל עבודה של 'פינוי מקום' – היא מראה לנו מה אין לראותו כאנושי באופן מלא. אזי, היא מעמידה בחריפות את השאלה: מה מתחייב מתוך המצב הזה שהאדם הוא 'יחידה'? האם יש לנו מסר או בשורה לאדם הזה, היוצא מן הכלל? 190 עמ'

86

מלאך המוות וסוכן הביטוח - וודי אלן כפילוסוף קיומי

וודי אלן אינו צוחק מדברים קטנים. הוא לא מוטרד מזוטות ולא מנפח אותן, שלא לצורך. הוא פילוסוף קיומי אמיתי. הוא מתבונן בעליבות החיים הבסיסית, באהבה, בבדידות, במוות – ב'מצבו של האדם'. הוא עוסק ב'מצבי גבול' שבהם נפגש האדם עם המוגבלות שלו. זו אינה מוגבלות טכנית. אינך יכול להשתפר עם הזמן באמצעות תרגול. כאדם, אתה אנוס למציאות שלך. אינך יכול להפריז בבעיות הקיומיות שלך. לדידך, הן מופרזות עד הקצה ללא שום עזרה מצידך. אינך יכול לשנות את המציאות. אתה יכול רק לשנות את התגובה שלך אליה. אתה יכול להחליט אם אתה רוצה לחיות את חייך כטרגדיה או קומדיה. אתה יכול לברוח ממודעות, להשלים עם הנסיבות, להילחם בהן, לאהוב אותן, או... לצחוק עליהן. 169 עמ'

84

הספרן העיוור - על יצירתו של בורחס

העל חושי תובע לשימושו את הויתור על השימוש בחוש הרגיל. לפחות, השהייתו של החוש הרגיל על מנת לאפשר את הופעתו של חוש גבוה ומשוכלל, השייך למציאות בעלת תדר מעודן יותר. במקרה של בורחס, המשל הפך למציאות. הוא אכן התעוור בהדרגה תוך כדי עבודתו כמנהל הספריה הלאומית של ארגנטינה. האם בורחס הפך לחוזה עיוור? לדעתי, הוא אכן הפך את החסרון שלו ליתרון, ככל גאון אמיתי. הוא ניצל את אובדן הראיה החיצונית לטיפוח ראייה בהירה מזן אחר, רגיש יותר לאמת הפנימית, שמאחורי מראית העין. 196 עמ'

86

חוקרי האינסוף

לכל המתמטיקה וההגות שקשורה למושג ה'אינסוף' יש השלכות מענינות על הפסיכולוגיה שלנו. כאשר אתה עוסק באינסוף מספרי עליך להשתמש בשכלך. אך כאשר אתה עוסק באינסוף איכותי, עליך להשתמש... בלבך. שוב, הדוגמה הקלאסית היא כרגיל, היחס שלנו לאלהים. אתה יכול להסתכל בכל אשר ברא אלהים בשמים ובארץ, ולחשוב שהיקום הוא אינסופי – הוא אינסופי במרחב ובזמן והוא אינסופי בכמות הדברים השונים ומשונים שמופיעים בעולם. ככל שתמנה אותם בזה אחר זה, כך תחושת ההתפעלות שלך למול התפארת והשפע האלוהי תגדל. אך אלהים מופיע לא רק כאינסוף מספרי ב'יקום רבבת הדברים' – הוא מופיע גם כ'אינסוף איכותי' ו'אחד המוחלט', שאין להשוותו לשום דבר אחר. כאן, השכל לא יעזור לך כלל. 189 עמ'

80

לוכד החלומות של סבתא עכביש

אין ספק, 'קישוריות' הוא שם המשחק של הטבע. אין לך דבר העומד במבודד מדברים אחרים. ממילא, כל ניסיון לתאר מערכת כסגורה, מה שהפיסיקה הקלאסית עשתה מאז ומתמיד בלא נקיפות מצפון, התגלה כמקרה פרטי של מציאות עשירה לאין שיעור – מורכבת, כאוטית, שסימן היכר מובהק שלה הוא 'אפקט הפרפר'. 'קישוריות' יוצרת מיד 'תלות'; לפעמים, מדובר ב'זיקת גומלין' סימביוטית, ולפעמים, תלות של תולדה בסיבתה. אורגניזם הוא מערכת מורכבת שקל לזהות בה איך 'הכל קשור בכל' ואיך 'הכל משפיע על הכל'. הבה ננסה להתחקות אחרי כמה מושגי יסוד שאותם ירשנו מן המסורת המאגית, הפילוסופית והמדעית, שעשויים ללמד אותנו שמדע הרשתות המודרני אינו כה חדש. למעשה, לבד יכולת לחשב את הקישוריות בצורה מתמטית, הוא לא אוסיף הרבה על מה שהיה ידוע לנו, גם אם קרא לכך בשמות חדשים. מן הסתם, חשיבותו העיקרית היא התאמתו למציאות של דורנו, עידן האינטרנט ותקשורת ההמונים, שבה הקישוריות הזו אכן הפכה חשובה מתמיד. 178 עמ'

80

ספר הפלא והזוועה

תאר לעצמך, שאתה שואל את אלהים שאלה פשוטה: "למה בראת רע?" הוא מתחיל להסביר לך. אתה בוחן בעיון את התשובה שלו... ומפריך אותה! הוא מביא לך תשובה נוספת. ושוב, אתה מפריך אותה! אתה מפריך את כל התשובות של אלהים אחת לאחת. אתה מוכיח שאין צורך בשום רוע! אין לרוע שום צידוק, לא לוגי ולא מוסרי! מה, לדעתך, יקרה עכשיו? לאורך כל ההיסטוריה אנשים מצאו תירוצים למה צריך רע... וכך הצדיקו את עצמם ואת אלהים לעשות רע. נדמה לי, שאף אחד לא ניסה להוכיח לוגית שלא צריך את הרוע... מכל וכל! אף אחד עוד לא הרס את כל התיאודיציות בצורה שיטתית. נדמה לי, שזה חידוש רציני בתולדות המחשבה. בהנחה, שנצליח להוכיח משהו כזה, האם אלהים יקח את הטיעון הזה ברצינות וישנה את העולם מיסודו? 226 עמ'

84

הנדסה גנטית וכח המחשבה

עד כמה אנו מסוגלים להשפיע על הדנ"א שלנו בכח המחשבה? רעיון זה, שהוא זר לזרם המרכזי של המדע, עומד בלב התורה על אבולוציה סמויה, המודרכת על ידי התודעה. אם אנו יכולים להתערב בכח הרצון במערכת ההפעלה הבסיסית של 'המחשב' הביולוגי/רוחני שלנו ולשנות כל תוכנת הפעלה שאנו רוצים, אנו חופשיים לעצב את עצמנו מחדש, בכל רמה שהיא. 203 עמ'

76

העץ הקדוש - החכמה המטורפת של קולות האדמה

אי אפשר לדבר על הוויה במושגים של 'תועלת'. זו איכות קיומית הדומה לחוויה אסתטית – היא לא 'שימושית' – הערך שלה בה עצמה. אתה לא אמור לעשות מזה ארון מטבח או כוננית. אתה אמור להתפעל ולהתפעם, להיפתח ליופי. אתה אמור לחוות את ההוויה העצמית שלך באופן חדש. אתה אמור להיות מוקסם. 220 עמ'

84

גאוניות דבילית

יש להניח, שכל ישות שואפת לאופטימיליות של קיום ממש כפי שחשבו הקדמונים. פגיעה וסכנת חיים מעוררת את המוח לגייס את כל כוחותיו כדי לשרוד. הוא משתמש בכל היכולות שלו לחידוש רקמות ויצירת תבניות כדי לפצות את עצמו על הפגיעה והמוגבלות שלו. לא פעם, הוא נאלץ להמציא שיטות שלא עלו על דעת המוחות הקודמים. אמנם, לא כל מוח הוא כה יצירתי, אך מדי פעם, מתגלה מוח שורדן בעל כושר עמידה יוצא דופן שלא מוכן להיכנע לגורלו. אנחנו כאן כדי להצליח 'להרכיב מציאות' ולחיות בה מתוך הגשמה עצמית. דון חואן קרא לכושר של המוח להפוך את העולם למוכר במידה שתאפשר לנו התמצאות בשם 'טונאל'. זהו ה'מיינד' של המזרח הרחוק וה'הכרה' וה'שכל' שלנו. כפי שקאנט הסביר לנו באריכות יתר, המוח פועל באמצעות תוכנות עיבוד – 'קטאגוריות', שהן סוג של 'אפליקציות' מוחיות. חכמי המזרח דברו על 'התניות שכליות' הבונות את המציאות וכך הופכות אותה ל'מאיה' – סוג של אשליה המזכיר 'מטריקס'. 186 עמ'

80

תוהה על הראשונות

כל הדתות, הפילוסופיות, הכתות האיזוטריות, שיטות היוגה למיניהן, הן דרכים להאיץ את האבולוציה האנושית, לדחוס גילגולים רבים מספור בתוך מספר גלגולים קטן ככל האפשר, ואם אפשר, להשיג הכל בגלגול אחד – הארה שלמה. החכמה העמוקה ביותר של האבולוציה המודעת היא להבין איך להאיץ את הטבע שלך בלי להוציא אותו מכלל איזון. דוקא כאשר אתה מבקש להתעלות על הטבע שלך, עליך לשתף עמו פעולה באופן הרבה יותר מחוכם ויצירתי. כאן, האתגר הגדול שלך כאדם. 181 עמ'

68

מעבר לעקרון האנטרופיה

קיים אושר אלוהי, כמו אוצר, הטמון בתוך ההוויה האנושית. דבר לא ישווה לאושר הזה. את האושר הזה מחפשות כל הנשמות, זה האושר שאליו התוודעו יחידי סגולה הידועים כמיסטיקנים והם לא מפסיקים לדבר עליו. זהו אוצר כביר, מתת, נשיקה אלוהית המפיחה חיים. דבר לא ישווה לה, כל אושר אנושי הוא רק רמז לה. אנו מחפשים את האושר הזה בכל מה שאנו עושים, בכסף, בתהילה, במין, באהבה הרגילה. 194 עמ'

82