העל חושי תובע לשימושו את הויתור על השימוש בחוש הרגיל. לפחות, השהייתו של החוש הרגיל על מנת לאפשר את הופעתו של חוש גבוה ומשוכלל, השייך למציאות בעלת תדר מעודן יותר. במקרה של בורחס, המשל הפך למציאות. הוא אכן התעוור בהדרגה תוך כדי עבודתו כמנהל הספריה הלאומית של ארגנטינה. האם בורחס הפך לחוזה עיוור? לדעתי, הוא אכן הפך את החסרון שלו ליתרון, ככל גאון אמיתי. הוא ניצל את אובדן הראיה החיצונית לטיפוח ראייה בהירה מזן אחר, רגיש יותר לאמת הפנימית, שמאחורי מראית העין. 196 עמ'


  • קטגוריה: ספרי עיון ופילוסופיה

מחיר:86

500


קנה עכשיו!

תיאור

מבוא

'הספרן העיוור'

והמבוך האינסופי


1.


תאר לעצמך שאתה מוצא את עצמך... במבוך. מדובר במבוך כה עצום מידות ואולי מתוכנן בצורה כה גאונית, שאתה יכול להסתובב בו שנים מבלי למצוא את דרכך החוצה.

תאר לעצמך שאתה המינוטאורוס, יצור מפלצתי, בן-כלאים של מלכה ופר. בגיל קטן מניחים אותך בתוך המבוך התת-קרקעי כדי להסתיר אותך מן העולם. אתה יודע שקיים עולם הנמצא מחוץ למבוך, אבל לדידך, המבוך הזה הוא המציאות.

דרך אגב, מבוך לא חייב להיות מבנה אדריכלי. הוא יכול להיות כל חידה אחרת, המאתגרת עד הקצה את כח בינתך ואת הוויתך האנושית. כל דבר המכניס אותך למבוכה עשוי להפוך לקואן זני – חידה קיומית, ולהכניס אותך למבוכה קיצונית, שכחוט השערה בינה לבין חרדת מוות.

דוגמה יפה לחידה כזו הנדמית בלתי פתירה הם הפרדוקסים של זנון. הם מכחישים את המציאות שלך בצורה החצופה ביותר – שוללים לגמרי את הודאות הבלתי אמצעית שלך – קיומה של התנועה, ודנים אותך לפיצול אישיות בין 'העולם האמיתי' של השכל הקפוא לעד, ל'עולם התדמיות' האשלייתי של החושים הזורם לאין תכלה.

לא פעם, המבוך נוטל לא רק את הודאות אלא את חייך. החידה הופכת להיות מלכודת קטלנית. היא מפתה אותך להיכנס אליה מתוך ציפיה שתפתור אותה, אך במהרה היא לוכדת אותך כמו משימה בלתי אפשרית. אתה מאמין שיש לחידה שלך פתרון, ואתה מתאמץ בכל כוחותיך לפתור אותה. אך ייתכן מאד שאפילו אם יש לה פתרון, אינך מסוגל למצוא אותו או לעשות בו שימוש.

להזכירך, מי שהנחיל למאה העשרים מטאפורה אימתנית של מבוך היה קפקא. בספרו 'המשפט' אדם נידון שלא בפניו על עבירה שאינו יודע מהי על ידי בית משפט שהוא לא מצליח להגיע אליו. הביוקרטיה המסורבלת להחריד העומדת בינו לבין השופט שדן אותו למוות, היא מבוך לכל דבר... וחסר רחמים.

אתה עשוי לבלות שנים כדי לפגוש את השופט שלך, לערער על גזר דינך, אך אינך מצליח להתקדם במאומה. אתה חווה על בשרך את הפרדוקס של זנון בדמותה של ביוקרטיה חסרת פנים, שהופכת כל התקדמות שלך לכיוון של השופט האנונימי שלך לאבסורדית. כאן, במקומו של קו המורכב מאינסוף נקודות, יש לך נוהל המורכב מאינספור... פקידים. בין כל שני פקידים מופיע פקיד נוסף... עד אינסוף. התנועה שלך במעלה הסולם הביוקרטי הופכת בלתי אפשרית ואתה קופא על מקומך. כלפי חוץ אתה חסר זיע, אך כלפי פנים אתה חווה את התנועה המוחמצת והבלתי אפשרית שלך כשיתוק מטיל אימה.

תאר לעצמך, אכילס מנסה לרוץ בכל כוחו אחרי הצב אך ככל שהוא מאמץ את כל כוחותיו הוא לא מצליח להשיגו. למעשה, הוא אפילו לא מצליח לצאת לדרך. הוא קופא על מקומו, אבל הוא זוכר שפעם הוא היה הרץ המהיר ביותר ביוון העתיקה. הוא יודע שהשכל עולל לו תרגיל מחריד והפך אותו משותק, אך הוא אינו מצליח להשליך את שכלו. הוא נידון לקפאון הנצח שלו בעוד הבעה של תמהון ופלצות על פניו.

המבוך הביוקרטי במשפט של קפקא שקול בעוצמתו לעבודת הפרך האבסורדית של סיזיפוס, הנידון להתמודד עם משימה שאי אפשר להשלימה.

וכעת, קח את כל סוגי המבוכים והחידות האלו לרבבה והתך אותם יחד לתעלומה אחת – חייך עלי אדמות.

2.

אושו אומר שהחיים אינם חידה – הם מסתורין. כמדומני, הוא מתכוון לכך שהפליאה שלך מהם היא ישירה כמו זו של ילד. חידה היא תולדה של הפעלת השכל. על מנת ליצור אותה אתה צריך להניח הנחות מסוימות, לאמץ הליך חשיבה לוגי המוביל אותך בסדרה של היסקים בלתי נמנעים לפתרון או לאבסורד. הפרדוקס נולד משתי הנחות שכל אחת אמיתית לעצמה אבל הן סותרות זו את זו. המסתורין אינו דורש ממך כלום. הוא חוויה שמתחוללת בלא משים. היא מפגש עם מימד העומק של הקיום. אתה מגלה את העולם ואת עצמך כמו בפעם הראשונה.

לי נראה, תכופות, המסתורין והחידה נכרכים זה בזו. פעם, החידה מולידה חוויה של מסתורין, ופעם, המסתורין מתלבש למהדרין בחידה נפתלת, מאתגרת, המוציאה אותך מן הכלים. אינך יודע היכן זו נגמרת וזה מתחיל.

לפעמים, כאשר אתה פותר כהלכה חידה שכלית היא מביאה אותך לטעום על קצה המוח חוויה מיסטית בלתי אמצעית. דומה, השכל שלך עשה את שלו עד הקצה ואז זכה בהתגלות פתאומית הבאה מן המציאות האחרת. הוא עלה בסולם ואחר כך גילה שהוא מסוגל לרחף להנאתו בחלל האוויר.

ולפעמים, השכל מסתחרר ומאבד לגמרי את תחושת המציאות. הוא מגלה בתוכו סדק המאיים עליו בשבירת הכלים. הוא נאחז מתוך פחד בגבול שלו וממאן להרפות לבל יאבד את שפיותו ויבלע בתהום הריק.

היית מצפה שהעולם יהיה שקוף לשכלך. ההנחה הראשונית שלך היא זהות הוויה עם החשיבה. אתה מצפה שכל מה שאמיתי בחשיבה יהיה אמיתי במציאות. אתה מניח שכל מה שאמיתי יכול להיות מובן. להפתעתך, בהדרגה אתה מגלה פער תמוה בין השכל להוויה. אולי שכלך הוא אספקלריה שאינה מאירה ואולי המציאות אינה תואמת כלל את השכל שלך – היא משהו אחר, שאינך יודע לכנותו בשם.

דומה, העולם חד לך חידות שאם תדע לענות עליהן כהלכה תקבל פרס גדול. אתה תזכה בכח שתמיד חלמת עליו, אתה תהיה אלמותי. אתה מאמין שככל שתהיה חכם יותר, מוצלח יותר בפיצוח החידות, אתה תתמזג עם שכלו המופלא של זה שחד לך אותן. אך מסתבר שבין שכלך לשכל העליון הזה חוצצת תהום כלשהי. האם קיים גשר בינך לבינו? האם קיימת איזו מיסטריה שעליך להשתתף בה כדי להפוך חבר במועדון נבחרים שלהם מוסרים את סודות היקום?

במהלך הדורות אנשים יצרו המון רב של מועדונים יוקרתיים ליודעי ח"ן. הם הבטיחו לך, שאם תעמוד במבחניהם ותהיה ראוי להצטרף אליהם, תוכל להפוך ל'צפנת פענח' של הסודות הנשגבים ביותר. דומה, האל עצמו ירד אל האדמה והעניק לבני אדם את החכמה העילאית ביותר. כוונתו הייתה להפוך אותם לחברי המועדון שלו. הוא רצה להפוך אותם לתלמידים ושוליות קוסמים.

לפעמים, היה עליך לגנוב את הסודות האלו מן האלים ובדרך להתגבר על כל מיני מפלצות ודרקונים שאותם הפקידו לשמור עליהם. זה בעצמו שימש כמבחן לתושיה וטוהר הכוונה של החומד את הסוד.

ספר הזוהר אומר, ש'זה אשר קוטל את הנחש, יזכה בבת המלך'. וגם זו דרך לומר שאם תעמוד במבחן – קטילת הדרקון שהוא שומר הסף, תוכל להתקבל למועדון הנבחרים – מועדון שאליו מתקבלים רק גיבורים נדירים לאומץ לב, חכמה, מסירות נפש והתעלות עצמית, שלהם מגיע בצדק האקסטזה, הפאר והמלוכה, עד סוף כל הדורות.

ומה יעשו אלו שלא התקבלו למועדון הנבחרים הזה? כמובן, כמו בכל מקרה אחר, גם כאן יש ריבוי עצום של אפשרויות, מאכזבה רבתי ויאוש ועד... הקמת מועדון משל עצמך.

יש אלפי מועדונים שהוקמו על ידי אנשים שלא התקבלו מסיבה זו או אחרת למועדון של אחרים. להזכירך, בדיוק ככה התחילה המהפכה של האמנות המודרנית. ציירים שנדחו מן הסלון לאמנויות יפות של האקדמיה הצרפתית בפריז הקימו להם סלון משלהם – 'סלון הדחויים', על הגדה השניה של נהר הסיין והביאו לעולם אסכולה חדשה, האמספרסיוניסם.

באופן דומה נוצרו תנועות דתיות חדשות, כגון הפרוטסטנטים. אחרי שלותר, הכומר הגרמני, נדחה על ידי האפיפיור והנצרות הקתולית, הוא הקים מועדון משלו. לצורך זה, בין השאר, הוא תרגם מחדש את התנ"ך לשפה הגרמנית, וכך הפקיע את הספר הקדוש ביותר מרשותו הבלעדית של הוותיקן ברומא.

בין כל המועדונים בעולם יש אחד השמור לספקנים הגדולים ביותר שהם אנשי האמונה הנכזבים ביותר. כדי להתקבל למועדון הזה עליך להוכיח שאתה כופר בכל... אפילו בכפירה שלך. עליך להצהיר קבל עם ועדה שאינך מאמין בכלום, ובה בעת, מבין שגם חוסר האמונה הוא... סוג אחר של אמונה. עליך לכפור בשכלך, ועדיין, להפעיל אותו עד קצה גבולו. עליך לכפור באלהים ולדעת עד ליבת הוויתך עד כמה אלהים נחוץ לאנושיות השברירית שלך. עליך לכפור בכך שיש פתרון לחידה כלשהי, ועדיין, עליך לעשות את המירב מצידך לפתור את תעלומת חייך כמו היה הדבר בהישג ידך. עליך לאהוב את הגורל שלך... ולעולם לא להשלים איתו.

אם תוכל לחיות את חייך בפרדוקס תמידי, אחינו אתה. בוא והצטרף אחר כבוד למועדון היוקרתי שלנו הנקרא, 'מועדון הספרן העיוור'. ונא להכיר את יושב הראש הנכבד, המשורר והסופר חורחה לואיס בורחס, המתאים במיוחד לתפקידו שהרי הוא התגלמותו בבשר של... הספרן העיוור.