1 דקות קריאה
03 Nov
03Nov


א. הבעיה של זיהום האוויר

לכל בר דעת, חוסר באוויר הוא בעיה חמורה מאשר חוסר במים ומזון. איך הגעתי למסקנה הזאת? פשוט מאד, בלי מזון אפשר לחיות כמה שבועות. בלי מים אפשר לחיות כמה ימים. אך בלי אוויר אפשר בקושי להחזיק מעמד... שתיים-שלוש דקות מבלי להיחנק למוות.

אך אפילו יש לך אוויר, בדומה למים ומזון, אם הוא מזוהם, רעיל, כל הסיכויים שהוא יפגע קשה בבריאות ואפילו יגרום למוות. למי שמתקשה לקלוט את הרעיון המופשט הזה, אולי מִסְפָּרִים יעשו לו את זה. זה עתה ניגשתי לאתר הסטטיסטיקה העולמית (מומלץ לכל חסידי 'התמונה הגדולה') וזה מה שמצאתי לגבי פליטות מזהמות לחלל העולם:

"8,218,348 - שחרור כימיקלים רעילים על-ידי גופי תעשיה לאוויר, קרקע ומקורות המים שלנו השנה (טונות)."

האתר מעודכן לתאריך ולכן עד סוף השנה כל הסיכויים שנגיע לעשרה מליון טונות של כימיקלים רעילים הנפלטים לאוויר, שכולנו חולקים. יופי לנו.

מסתבר, יש כאלו שזיהום האוויר הכללי לא הספיק להם והם צרפו לכך גם... עישון סיגריות. כל הכבוד לכל האמיצים האוהבים לחיות... על הקצה. משרד הבריאות הורה לכתוב על כל קופסא שעישון מסכן את הבריאות אך אולי היה טוב יותר אם לא היה שוכח לציין כמה אנשים מתים בכל שנה ממחלות ריאה וסרטן הנגרמות מעישון. הבה נחזור לאתר שלנו:

"4,195,270 – מקרי מוות כתוצאה מעישון השנה."

וזכרו, עד לסיום השנה הזאת 2020, יש לנו עוד... חודשיים מלאים. עד לסוף השנה צפויים להצטרף לקהל הקדוש הזה עוד כמה מאות אלפי קורבנות התמכרות. למען הזכרון, הבה נעגל מספרים ונאמר שבכל שנה מתים 5 מליון בני אדם מעישון.

האם כל זה מרתיע את המכורים שלנו? תתפלאו לשמוע, אבל אותו אתר גם מציין כמה סיגריות אנשים עשנו היום. מן הראוי לציין, שאנחנו רק בבוקרו של יום:

"5,329,796,780 סיגריות שעושנו היום." למי שחלש במספרים אני מוכן לעגל את המספר התמוה הזה למשהו קליט יותר: 5 מיליארד סיגריות. האם כבר הזכרנו שהיום רק התחיל?

כנראה, אנשים חושבים שהם סייבורגים שלא צריכים לנשום. יופי להם, אך מה יגידו אזובי הקיר – אלו, שהם סתם בני אדם בשר ודם מן השורה?

אולי אתם חושבים שזאת לא בעיה שלכם, שכן אינם מכורים לעישון. ייתכן שאפילו אינכם מכורים... לנשום. ועדיין, אולי כדאי שתציצו בסטטיסטיקה הזאת שנלקחה מאתר גלובוס.

"לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, 9 מתוך 10 אנשים בעולם נושמים אוויר שרמת הזיהום בו עוברת את התקן הבינלאומי. על כן הארגון מגדיר את זיהום האוויר כאיום הגדול ביותר על בריאות הציבור. לא בכדי, מכונה מוות כתוצאה מזיהום אוויר "המוות השקט", כאשר ברחבי העולם ניתן לקשור יותר מ-4.2 מיליון מקרי מוות בטרם עת לזיהום אוויר. הוא נחשב לגורם העיקרי למוות בקרב ילדים מתחת לגיל 15, כשהוא הורג 600 אלף מהם בשנה."

אני מקווה שהצלחתי לשכנע אתכם שיש כאן בעיה עולמית רצינית. ומה הפתרון?

הפתרון, רבותי, הוא פשוט לכל בר דעת. מה עוד, שהוא כבר הוכיח את עצמו יפה עם זיהום המים – מסננים.

אחת התעלומות הגדולות בעיני זה למה מישהו כמוני, שבא בכלל מהמגמה ההומנית, צריך להזכיר לכל המהנדסים הגאונים האלו, המומחים להמציא טכנולוגיה חדשנית לכל דבר, את הפטנט הבסיסי הזה כנגד זיהום... מסננים!!! במקום לפלוט את הגזים הרעילים האלו לחלל העולם, אתה מסנן אותם. מה קשה פה להבין? על כל ארובה של מפעל, על כל צינור פליטה במכונית, על כל מקור של זיהום אוויר, יש לשים תיכף ומיד מסנן מתאים.

הצלחנו לטוס מחוץ למערכת השמש ולגלות את 'חלקיק היגס' באמצעות מאיץ חלקיקים אדיר ממדים, שמסוגל להאיץ פרוטונים סמוך למהירות האור. האם אנו לא מסוגלים להמציא מסנן אוויר ראוי לשמו? כפי שאמי זכרונה לברכה הייתה רגילה לומר במקרים כאלו: 'בושה וחרפה!'

אה, שכחתי, כפי הנראה זה פוגע במיקסום הרווחים של מאן-דהו. לפי החשבון שלו, הרבה יותר זול שמאות מליוני אנשים ברחבי העולם יחלו בסרטן וימותו בכל שנה ממחלות של זיהום אוויר. מה עוד, שזה בהחלט טוב לעסקים – זה ממקסם את הרווחים של חברות הכימיקלים והסיגריות שברשותו במיליארדי דולר.

האם זה נשמע למישהו בר דעת... מתקבל על הדעת?


ב. להפיק יהלומים... מזיהום אוויר

והנה, פתאום קם אדם בבוקר ומחליט שככה הוא לא יכול להמשיך... לנשום. מדובר באדריכל וממציא  הולנדי בשם דן רוסגארד שבמקום להמשיך להתלונן על מזג האוויר ו'להתאגרף עם האוויר', הוא שינה כיוון ופיתח... מסנן אוויר מעורר השראה. מן הפסולת שהמתקן הזה אסף מן האוויר – אבקת פחם,הוא הפיק... יהלומים.

דן, ידידי ואחד מגיבורי התרבות שלי, כל הכבוד לך. כבר שמענו על הפקת מים צלולים מהאוויר, אבל להפיק מן האוויר יהלומים – על זה עוד לא שמענו.

סין כבר משתמשת במכונה שלו לטיהור האוויר וסוף כל סוף הסינים מתחילים לזהות אחד את השני... בערפל העירוני הסמיך.



למרות שלא היינו מצפים לזיהום אוויר רציני בערי הודו, והרי רובם נוסעים עדיין בריקשות ואופניים, מסתבר, שדלהי היא העיר השניה המזוהמת ביותר בעולם, מיד אחרי... טוקיו. לא, זה לא גז המתאן שנפלט בפלוצים של הפרות הקדושות, אלא ריבוי המכוניות הזולות, שהציף את העיר.

מישהו שם החליט גם הוא שהגיע הזמן להפסיק לקחת לריאות את כל המזהמים הרעילים המסרטנים האלו ובנה מכונה שמזכירה את זו של דן, אך היא מותאמת לתרבות ההודית הצבעונית – מעין עמוד טוטם שבטי, שלא רק מטהר את האוויר אלא גם מסמל את התנועה החדשה שאנו זקוקים לה – התנועה לאפס זיהום.

ברור שמכונה אחת כזאת לא תעשה הרבה לשיפור מצבה של דלהי. יש להוסיף לעיר מאות ואולי אלפים כמוה. נכון, זה ממש מקלקל את מיקסום הרווחים. אך למי שממשיך לזהם יש להזכיר, שזאת קרמה גרועה מאד, שתרדוף אותו בגלגולים הבאים – שלא לומר כלום על קשיי נשימה ואולי סרטן ריאות בגלגול הזה.




ג. להפוך את העיר ליער

האם הדרך היחידה לטהר את האוויר של הערים היא... באמצעות מגדלי טיהור? האם זה לא מזכיר לנו מישהו המחובר לריאה מלאכותית, שנושמת במקומו? כאן המקום להזכיר מטהר אוויר מדהים, בטכנולוגיה הכי מתקדמת שיש – עצים וצמחים! הם קולטים דו תחמוצת הפחמן ופולטים חמצן. הם נותנים צל ומצננים את האוויר שכן הם פולטים בכל יום ליטרים רבים של מים לאוויר. בקיצור, עצים טובים מאד לבריאות שלך.

וזה גם מה שחושבים הסינים. הם מתעניינים בכל טכנולוגיה מתקדמת והם הגיעו כמוני לאותה מסקנה: עצים ירוקים הם העתיד של הפלנטה הכחולה שלנו.



ד. 'עץ האזוב'

והיה מי שחשב על שילוב מעניין בין עולם הצומח הטבעי לטכנולוגיה מתקדמת. הוא המציא מטהר אוויר עירוני המבוסס על האזוב. מסתבר, האזוב הוא מטהר אוויר מצוין, שאפשר לגדל בצורה מבוקרת ולהציב אותו בכל מקום שאתה חפץ בעיר, ובגרסה הזעירה שלו, גם על השולחן במשרד או בחדר השינה שלך.

והנה מה שנכתב מתחת לקליפ הבא המציג את הפיתוח המקורי הזה:

"עץ האזוב הזה הוא תערובת של טבע וטכנולוגיה עתידנית והוא באמת מדהים. "עץ האזוב" הראשון באנגליה הותקן בניוקאסל, שם הוא יטהר את האוויר במרכז העיר וייצר הזדמנויות למחקר על היתרונות של יכולות הסינון הטבעיות של הצמחים.

לעצי האזוב יכולת טבעית לסנן מזהמים מסוימים על ידי קשירתם למשטח העלה ואז שילובם לצמיתות בביומסה שלהם. זה הופך אותם למטהרי אוויר אידיאליים. צמח האזוב המובנה ב'עץ האזוב', משתמש במים – שרובם מהגשם – ומספק את הצל שהאזוב צריך כדי לשרוד. באופן זה, הוא יוצר שילוב אינטליגנטי של טכנולוגיה וטבע. חיישנים מובנים יאספו מידע על זיהום כולל חנקן חמצני, חנקן דו חמצני ופחמן דו חמצני, כמו גם ניטור לחות האוויר, הטמפרטורה והגשם."

ל'עץ האזוב' אין צריך לחכות שנים כדי שיצמח ואפשר להציב אותו בכל מקום שרוצים, אפילו על המכונית שלך.

תארו לעצמכם, מכונית שמשתמשת בפאנלים סולריים על הגג אך מקדישה אזור מסוים למעין פאנל אזוב, המסנן כל העת את האוויר, פולט לאוויר מים, ובאופן זה לא רק שהמכונית הזאת אינה מזהמת, אלא מתגייסת גם היא למאבק בזיהום האוויר. כך, התורפה הופכת לתרופה וכל בעיה, להמצאה אינטליגנטית.



ד. תחנת אוטובוס הופכת לתחנת כח ומטהר אוויר

והנה, עוד רעיון נהדר המשלב אנרגיה סולרית עם מטהר אוויר בתחנת אוטובוס נעימה, שאני ממליץ לכל עיריה ראויה לשמה לאמץ תיכף ומיד. התחנה הזאת כמוסה בלוחות סולריים המפיקים חשמל, היא מטהרת אוויר וגם מספקת שירותי מודעין, והטענה של הסלולרי. אם אתה כבר מחכה לאוטובוס, לפחות, שתעשה את השהות שלך בתחנה לנעימה ככל האפשר במקום לנשום את האוויר המזוהם של המכוניות ברחוב.

לטעמי, אפשר לצרף לתחנה הזאת גם מים צוננים לשתייה המופקים מן האוויר, לכל אלו שהתייבש להם הפה בציפיה קצרת הרוח לאוטובוס.

ככל שהתחבורה הציבורית תהיה נוחה ונעימה, כך ימהרו לאמץ אותה ולצמצם למינימום את מספר המכוניות ברחובות המרכזיים של העיר הגדולה.



ה. לפני שאנו בורחים... למאדים

תמיד כדאי ללמוד מאלו שעשו זאת. מסתבר, יש גם ערים נקיות בעולם, שהן מופת לקיימות והן מלמדות אותנו על הפוטנציאל הנפלא של המין האנושי לצמוח כחברה נאורה. חברה כזאת לא רק שאינה הורסת את הטבע אלא מטפחת אותו. היא הופכת את העיר עצמה ליער. נכון, זה לא היער הפראי שרבים מאיתנו מתגעגעים אליו בגלוי או בסתר, אך זהו גן נהדר, שהשהות בו משרה נועם ושלווה ואפילו משפרת את הבריאות.

אין שום סיבה, שלא נהפוך את העולם שלנו לגן עדן עלי אדמות. האין זה רעיון מוצלח יותר לשקם ולחדש את יופיו המרהיב של כדור הארץ במקום לחשוב על אפוקליפסה פלנטרית ובריחה... למאדים?

בקליפ הבא, נפגש עשר ערים גדולות ברחבי העולם שהצליחו לשכנע אותנו להשאר כאן, על הפלנטה היפה שלנו.



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.