1 דקות קריאה
31 Oct
31Oct


"אם אתה מאמין שאפשר לקלקל – תאמין שאפשר לתקן."

רבי נחמן מברסלב

  • בל תשחית


כמו כל הבעיות הנתנות לפתרון קל ופשוט, גם בעיית הרעב בעולם היא בעיה מדומה – כוונתי, שהיא לא קשורה למציאות אלא למוסר. האם חסר אוכל בעולם? אם היה חסר אוכל, העולם המערבי לא היה סובל מאחת התסמונות החמורות של חברת השפע – השמנת-יתר המסכנת את הבריאות והחיים של מאות מליוני בני-אדם.

הבעיה מתחילה ברמה הכי פשוטה – השלכת מזון ראוי למאכל לפח האשפה. די להסתכל על המצב בארצנו הקטנה כדי לקלוט את ממדי הבעיה. על פי דו"ח של 'לקט ישראל', העמותה הגדולה בארץ להצלת מזון, אנו משחיתים בכל שנה כמות עצומה של מזון:

"על פי אומדני דו"ח אובדן המזון הלאומי 2018 היקף אובדן המזון בישראל עומד על 2.5 מיליון טון, בשווי של כ-19.7 מיליארד ₪, ומהווה כ-35% מהיקף ייצור המזון בישראל. מתוכו, ישנו אובדן של מזון בר-הצלה, כלומר מזון הראוי למאכל, בהיקף של כ-1.2 מיליון טון ובשווי של כ-7 מיליארד ₪."

אם נכפיל זאת בהשחתת המזון בעולם כולו, הנאמד ברוב המדינות העשירות, בכ-30%, נקבל בזבוז אדיר של משאבים, שלא מתקבל על הדעת. מדובר במאות מיליארדי דולר רבים בכל שנה. אם היינו מצילים אפילו שליש מזה, יכולנו לפתור בקלות את כל בעיית הרעב בעולם.

הקליפ הבא שנעשה על ידי לקט ישראל מדגים יפה את ממדי הבעיה וגם את הדרך להתמודד איתה בצורה אינטליגנטית.



והנה מישהו, שחשב על זה ברצינות וגם החליט לבדוק הלכה למעשה אם אפשר לחיות מהאוכל שמצא בפחי האשפה, רוב גריפילד. כנראה, האיש הוא קרוב משפחה של החתול גארפילד ופחי אשפה הם עבורו סוג של פאב מקומי.

כמובן, שאני לא שולח אתכם לחיות כמו חתולי רחוב, אבל אני רוצה, כמו הבחור היקר הזה, להמחיש נקודה חשובה: אפשר להציל כמויות אדירות של מזון ולסייע בכך לפתרון אחת הבעיות המבישות שהעולם כהרגלו, מתעסק איתה בצורה שלומיאלית בזמן שאפשר להיות קצת יותר אינטליגנטי, יצירתי... וחסכוני. למי שלא הצליח לחשב את המספרים, יש לומר בפשטות, 'חסכת – הרווחת'.  



  • שיקומה של אמא אדמה


אין ספק שהצלת מזון היא משימה חיונית, דחופה, והרשו לי לומר... מובנת מאליה לכל בר-דעת.

אך האמנם, איסוף מזון וחלוקתו לנצרכים תפתור את בעיית הרעב בעולם? אולי היא תסייע לנצרכים המקומיים של המדינות העשירות, אך מה באשר לרעבים שעל סף סכנת מוות בארצות העניות? האם נשלח את לקט המזון שאספנו אל המדינות האלו, שהן במרחק אלפי ק"מ מאיתנו? ספק גדול.

משום כך, יש להתמודד עם בעיית הרעב העולמית גם מכיוונים אחרים. בראש ובראשונה יש להתייחס כמובן, לחקלאות של כל מדינה, שאמורה לספק את צרכי המזון המקומיים.

לחקלאות בת קיימא יש צורך קודם כל... בקרקע פוריה!

למרבה המזל, לאדמה יש כח אדיר לחדש את פוריותה. כפי שלמדנו מ'האיש שעצר את המדבר' – אפשר לקחת חבל ארץ צחיח ולהפוך אותו לנווה פורח.

בקליפ הבא נפגוש רעיון פשוט לשיקום האדמה ונראה עד כמה התנאי הזה הוא גם התנאי לשיקום משק המים ואפילו להתמודדות עם שינויי האקלים.

זהו סרטו המרגש ומעורר ההשראה של ד"ר ג'ון ליהו הנקרא 'תקווה באקלים משתנה'. אני הייתי קורא לו בשם שנראה לי הולם יותר, 'שיקומה של אמא אדמה'.



הסרט הבא מרחיב את האופקים שפתח לנו הסרט הקודם. 'שיקומה של אמא אדמה' פירושו גם הפרחת המדבר ובנייתה של קהילה אנושית שאינה הורסת את האדמה אלא הופכת אותה לגן פורח מתוך יחסי גומלין הרמוניים עם הטבע – 'מקסימום של חיים יחדיו'.



  • פארמקלצ'ר – חיים עם... עתיד

אה, הטבע, איך שכחנו אותו?! חשבנו שאנו יותר חכמים ממנו. ניסינו 'לכבוש' אותו, 'לאלף' אותו, ובעיקר, לנצל אותו למיקסום רווחים. הקהילות השבטיות ידעו איך לחיות בהרמוניה עם הטבע, אך אנו, שוכני הערים, שכחנו זאת.

הטבע לא יכול ללמד אותנו מוסר אבל הוא בהחלט יכול ללמד אותנו איך לטפח את החיים הביולוגיים. איך אני יודע זאת? פשוט מאד, הוא עושה זאת מזה מליוני שנה בהצלחה רבה. אינכם צריכים להאמין לי; לכו ליער גשם ותתקלו במגוון מדהים של צמחים, בעלי חיים וחרקים, שחי במארג מורכב להפליא של יחסי גומלין.

הטבע לא מכיר משהו שנקרא 'פסולת' או 'פס יצור'. הוא מומחה לנצל בצורה האופטימלית כל מה שעומד לרשותו. במשך מליוני שנים הוא שכלל את הכלכלה הריווחית ביותר בעולם – מיקסום החיים, מבלי להשחית דבר.

עלינו ללמוד ממנו כמה עקרונות, שאם ניישם אותם בחכמה, הם יבטיחו לנו את העתיד ואפילו ישקמו את העבר בצורה מפעימה. אנו בהחלט מסוגלים לכך שהרי, למרות שאנו יוצאי דופן באינטליגנציה שלנו, גם אנו ילדי הטבע. למעשה, הטבע יצר אותנו כקפיצת הדרך באבולוציה שלו – התעלות מוסרית ורוחנית, הבאה עם התפתחות התודעה העצמית.

בקליפ הבא ניפגוש שני אנשים, ביל מוליסון ודיוויד הולמגרן, שהולידו את תנועת הפארמקלצ'ר שהתפשטה בעולם בעשורים האחרונים. הרעיון הוא פשוט ביסודו – חיקוי הטבע. יש ללמוד ממי שיודע, ובכל הנוגע לחיים הביולוגים, הטבע הוא המאסטר העליון.

היער הטבעי הוא מערכת מושלמת למקסם את החיים על ידי מגוון גדול ככל האפשר של צורות החיים. כל היצורים והצמחים מתקיימים זה מזה בתנועה מחזורית אינסופית.

כאמור, אחרי שאתה מבין את העקרונות הדינמיים של מערכת, אתה יכול לשכפל אותה בכל קנה מידה, תוך התאמה מסוימת. מה שיער הגשם עושה על פני שטח עצום, אתה יכול לעשות בקטן... בגינה שלך.



אחד הנושאים הנפלאים הנוגעים עמוק בלבי הוא נושא ה'שיחזור' או ה'שיקום'. באנגלית זה נשמע יותר אקזוטי – RESTORATION. כל דבר שנהרס, התבלה, או איבד את יופיו בחלוף הזמן והנסיבות, אפשר להשיבו לתפארתו הראשונית, וביצירתיות ורצון טוב, אפשר אפילו... לשפר אותו לדרגה חדשה של שלמות!

להיקשר שלנו, אנו יכולים לשקם ולחדש את כל היערות שכרתנו מזה מאתיים שנה ללא רחמים ולהחזיר לאדמה את פוריותה. אנו יכולים לנקות את הנהרות והימים ולטהר את האוויר שאנו נושמים. אנו יכולים להחזיר בהמוניהם את הדגים שכמעט נעלמו, ושאר מינים שעל סף הכחדה.

אנו יכולים לרפא את העולם!

זה לא דורש מאיתנו לנחות על הירח, להתנחל במאדים או לבנות מאיץ חלקיקים חדש. זה אפילו לא דורש מאיתנו לשדרג את עצמנו לסייבורגים. והרי, לטבע עצמו יש חיוניות עצומה. תן לטבע כמה שנים והוא יתאושש במפגן מדהים של כח חיים.

בדרך כלל, בכל הנוגע לשיקום הטבע, קודם כל, אנו נעזור לטבע... בכך שלא נפריע לו! ועדיין, אפשר אכן לסייע לו בכל מיני דרכים יצירתיות.

הנה מישהו שגורל העצים נגע ללבו והוא החליט לעשות מעשה ולהוריש לילדיו עולם טוב יותר. בקליפ הבא, 'המשימה של איש אחד להחיות את יערות הסקויה האחרונים' ניפגוש את דייוויד מילרך שצערו על אובדן עצי הענק של אמריקה היה כה גדול, שהוא מצא דרך לשקם את הזן הזה שנחשב כמעט לנכחד.

באופן מעניין, ההחלטה שלו באה אחרי שהוא עצמו חווה 'מוות קליני' וכנראה הזדהה עם העצים הנפלאים האלו. אם הוא יכול לחזור ממוות לחיים, מדוע לא הם?

קשה להאמין שהיינו מוכנים בעזות מצח ושחצנות כה גדולה לכרות עצים בני אלף ואלפיים שנה רק למען רהיטים. נראה שהקללה הכי גדולה בעולם שלנו זה.... להביא תועלת לבני אדם! אלהים ישמור. אולי בזכותו של דיוויד היקר העצים הנהדרים האלו יחזרו לעולם, בתקווה, שהפעם, נגן עליהם בחירוף נפש, שלא יפלו שוב קורבן לתאוות הבצע של כת הסוחרים.

לי נראה, שעדיף לנו לסייע לו בכך ללא צורך... במוות קליני כדי להתעורר לפעול מתוך אמפטיה כלפי סבלם של אחרים.



אוסטרליה אמצה כמו מרבית המדינות בעולם את עקרונות החקלאות המודרנית, שהושתתו מתוך התפעלות על דבר אחד: כוחו המופלא של פס היצור! להזכירכם, אחד מאבות פס היצור המודרני היה פורד יצרן המכוניות, שהפיץ את הססמה, 'מכונית לכל פועל!' ואפילו הצליח להגשים אותה.

פס היצור היה יעיל עד כדי כך, שהוא אומץ לכל מפעל. הייתה לו בהחלט השפעה מדהימה על התפתחות העולם המודרני שבו אנו חיים. הוא הביא לידי שיא מעשי ופילוסופי את הפילוסופיה החומרנית מכאנית של העידן התעשייתי.

הבעיה, כאשר אומץ לחקלאות, ההצלחה שלו הייתה קצרה ובמהרה הזול הפך ליקר. כעת, היה צריך להשקיע בדשנים כימיים וריסוס שהרעילו את הקרקע ומקורות המים ותוך כמה שנים הפכו את האדמה הפוריה למדבר צחיח.

רבים הבינו שמדובר בדרך ללא מוצא ובפעם הראשונה, הם למדו להעריך את דוקא את השיטות הפשוטות יותר של החקלאות שהיו נהוגות מזה אלפי שנים. הם למדו את עקרונות הפארמקלצ'ר והתחילו ליישם אותם בחוות ובמשקים שלהם. והנה, לא רק שהתפוקה לא פחתה – היא עלתה בצורה משמעותית, וזאת, תוך הוזלה ניכרת של עלויות העבודה. יתרה מזאת, הפעם, התנובה החקלאית היתה נקייה ממזהמים וגורמים מסרטנים.

זהו קליפ מעורר השראה על החזרה לחקלאות האורגאנית ושילובה ההרמוני עם הישגי המדע המודרני. מדובר ב'נוסחה מנצחת', שרק היא יכולה להבטיח לנו שפע של מזון ושיפור הבריאות ואיכות החיים שלנו.



כפי שלמדנו, מה שאתה יכול לעשות בגדול, אתה יכול לשכפל בקטן. בני הזוג רוברט ורובין עשו זאת בצורה מרהיבה כאשר הפכו את השטח סביב ביתם ליער גשם זעיר, מגוון להפליא בצמחיה ויצורים חיים. וזה מה שכתבו עליהם מפיקי הסרט:

"בעיירה הקטנה ריברטון שבתחתית האי הדרומי בניו זילנד נמצא יער המאכל המדהים בן 23 השנים על שטח של 2 דונם, שהפך מחלקת אדמה מוזנחת למערכת אקולוגית משגשגת של עצים מקומיים ואקזוטיים שבהם שפע של ציפורים וחרקים.

רוברט ורובין הם השראה עצומה עבורנו, לא רק בגלל הגישה היפה שלהם לריפוי האדמה ולהצלת עצי מורשת וזרעים, אלא על האופן שבו הם השפיעו על הקהילה המקומית שלהם. הם הפעילו בעיירה שלהם מרכז סביבתי למעלה מ-20 שנה, שם מתכנסת הקהילה ללמוד ולדון, לקנות תוצרת ולשבת ליד האש החמה עם כוס קפה."

מדובר לא רק בתזונה בריאה אלא בפשטות בסגנון חיים השואף ל'חזרה אל הטבע'. אולי הלימוד החשוב ביותר הוא זה: אל תנסה להתחרות בטבע ולחשוב שאתה מבין טוב יותר איך צריך לנהל את הגן שלך. תן לטבע לעשות מה שהוא עושה הכי טוב – למקסם את החיים. תעזור לו בעיקר בכך, שלא תפריע לו! אל תנסה ללמד את הטבע מה לעשות לפני שאתה עצמך... עוקב אחריו בשימת לב ולומד ממנו. התמזג עם הטבע במקום לנסות להשתלט עליו.

לא תמיד רצינו להשתלט על הטבע ו'לאלף' אותו. כאשר חיינו בחיק הטבע זה היה הרבה יותר מובן לנו שעלינו... להקשיב לו, להתמזג איתו, ולהתקיים עמו מתוך אמון, אהבה ושיתוף פעולה כחלק אינטגרלי מ'מארג החיים'.

במבט על 'התמונה הגדולה', שלב הניכור מהטבע היה אף הוא חשוב להתפתחות התודעה שלנו. אך נראה, שהזמן בשל כעת לסובב שוב את הפנים אל אמא אדמה.





הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.