1 דקות קריאה
07 Nov
07Nov

פתרונות לבעיות הדיור


מי שקרא את המאמרים הקודמים יודע שהחזון שלנו כבר השיג כמה יעדים חשובים. כעת, יש לנו מים נקיים לשתייה, אוויר צלול לנשימה ואדמה פוריה לחקלאות אורגאנית. אפשר לומר שמצבנו השתפר במידה ניכרת.

יפה. זה הזמן לגשת לנושא הדיור. דירה הפכה להיות כה יקרה, שאם אתה בעל דירה רגילה באחת הערים, אתה כבר יכול להיחשב... למליונר. הבעיה היא... כאשר אין לך דירה ועליך לרכוש אותה. כעת, היוצרות התהפכו ועליך... להיות מליונר.

היום, זוג צעיר כמעט שאינו יכול לרכוש דירה מבלי לקבל עזרה מההורים המסורים ולמרבה הצער... מן הבנק. הבנק מוכן לסייע לך אבל הוא רחוק מלהיות אבא ואמא שלך. הוא לא יתן לך את הכסף בלי לצפות לתמורה הולמת. בשבילו, זה רק עסקים. כל הסיכויים, שאם אתה פונה אליו, אתה תהפוך בעלים גאה לדירה וגם... ל'אסיר משכנתא'!

חז"ל אמרו ששלושה שותפים לו לאדם: אביו, אמו... והקב"ה. אביו ואמו יוצרים את גופו ואילו הקב"ה מפיח בו נשמה. מסתבר, שאפשר לומר משהו דומה על הבית שלך. שלושה שותפים לו, אתה, אשתך... והבנק.

 באמצעות המשכנתא, הבנק הפך להיות ה"שותף" החוקי הסמוי לדירה שלך. אם לא תוכל להחזיר את המשכנתא ותעשה לו בעיות, הוא לא יחוס עליך כמו ההורים שלך – הוא יעקל לך את הבית. להחזיק בבית הזה עד גמר תשלומי המשכנתא, אתה מחויב לקום בכל בוקר לעבודה במשך עשרים-שלושים שנה.

בינתיים, רק מעטים בלבד מעיזים 'לחשוב מחוץ לקופסא' ולחפש דרך לרכוש דירה מבלי להשתעבד למשכנתא. וכך, למרות שטכנולוגיית הבניה השתפרה לאין שיעור, מחיר הבתים רק האמיר, במיוחד בערים הגדולות. לזוג צעיר קשה היום לשרוד יותר מכפי שהיה קשה לו לפני דור אחד או שניים.

ועדיין, אם אתה מסוגל לשרוד בעיר הגדולה ולרכוש דירה בעזרת משכנתא, אפשר לומר שיש לך 'בעיות של עשירים'. כידוע לכם, לפי שעה, אני מקדיש את עיקר תשומת הלב שלי דוקא לבעיות של עניים.

יש לך הומלסים המתגוררים בקופסאות קרטון ויש לך את תושבי 'הסלמס' – שכונות המצוקה המבישות של מדינות העולם השלישי. כאן, אפילו היית מגיש בקשה למשכנתא, כל הסיכויים שהבנק היה דוחה אותך.

שכונת מצוקה כזאת היא לא רק דיור עלוב – מדובר באזור נגוע מחלות ופשע הדומה לביצה טובענית מסוכנת. הלכלוך כאן מחריד. הסיכוי שלך למות בגיל צעיר ממחלה זיהומית, להירצח, להיאנס או להימכר לזנות הוא גבוה – ממש כמו הסיכוי שלך להצטרף לכנופיית רחוב אלימה כפתרון לצאת מן המצוקה; אתה מחשב את הסיכוי שלך לשרוד כקורבן ואתה מגיע בגיל צעיר למסקנה השפויה היחידה – עדיף בהרבה להיות... תוקפן. במקום להיות צרכן סמים, עדיף לך להיות... ברון סמים. וכעת, אתה עושה כמיטב יכולתך 'לעלות בסולם החברתי' של 'העולם התחתון' בכוונה להפוך ל'סנדק' הבא.

המשורר טשרניחובסקי אמר לנו ש'האדם הוא תבנית נוף מולדתו'. מן הסתם הוא היה מסכים גם לאמירה ש'האדם הוא תבנית נוף שכונתו'. אם אתה מתגורר בשכונת עוני, חולי ופשע, שבה תוחלת החיים קצרה, יהיה לך קשה למצוא את דרכך החוצה למקום טוב יותר.

האם דירה ראויה למגורים אמורה לעלות לך כמה מליונים, לשעבד אותך למשכנתא בנקאית או לתקוע אותך בשכונת מצוקה? האם רק אדריכלים ובנאים מקצועיים יכולים לבנות בית שלא יתמוטט על יושביו?

מסתבר, שהדבר רחוק מאד מן האמת. רכישת בית בעולם החדש והאמיץ שלנו היא רק דרך נוספת לעשירים למקסם עליך את הרווחים שלהם. דיור אמור להיות אחת מהזכויות הבסיסיות שלך בחברה נאורה. בחברה כזאת, אם אין לך אפשרות לרכוש בית משלך, הממשלה מציעה לך דיור חינם לכל חייך. היא ודאי לא נותנת לבנק שום זכות משפטית לעקל את הבית שלך בגין חוב ולהשליך אותך לרחוב.

במאמר זה נראה כמה קל וזול לבנות בית יפה במגוון מפתיע של שיטות בניה, מן הפשוטות והעתיקות ביותר ועד העדכניות והמשוכללות ביותר.


הבה נתחיל עם שיטת בנייה המכונה 'פרימיטיבית', למרות שאינה חסרה תחכום משלה. ועדיין, כל אחד יכול בקצת עבודה לבנות לעצמו דירה נאה. היא כה קלה לבניה, שאפשר להקים אותה תוך כמה ימים או שבועות מן החומרים הטבעיים שמצויים בסביבה.

בקליפ הבא, צמד צעירים, כמעט ללא שום ציוד לבד מצ'טה לחיתוך קני במבוק, יוצרים בית מדהים ביופיו בדמות ספינה. תחילה, הם יוצרים את גוף הספינה בהידוק של קני במבוק אחד לשני באמצעות סיבים טבעיים, ואחר כך, מצפים את הרשת שנשזרה בסוג של מלט שהפיקו מטיט מעורבב בקש. בסיום, יש להם וילה מפוארת עם בריכת שחייה. בעולם התרבותי שלנו, 'המתקדם', כדי לרכוש וילה כזאת היה עליך להיות מולטי מליונר.



הבאתי את הקליפ הזה כדי להמחיש את הרעיון שלא צריך לימודי אדריכלות שבע שנים בטכניון כדי להקים לעצמכם בית מדהים ביופיו תוך זמן קצר. כל אחד יכול לעשות זאת עם קצת הדרכה בסיסית ועם החומרים הטבעיים שבסביבה. כמובן, אנו חיים במדינה אחרת, שבה בנייה כזו היא... מחוץ לחוק. עיקר הרעיון של הממשלה שלנו הוא, שאם אתם רוצים דיור, עליכם לשעבד את עצמכם לשנים רבות.

אפילו 'בנייה ירוקה' שנועדה בראש וראשונה להוזיל מחירים למעוטי היכולת, הפכה אצלנו, באמצעות ביוקרטיה מתישה של חוקי בנייה ומיסוי, שלא לומר כלום על מחיר הקרקע, עניין לעשירים. איזו בדיחה עצובה.

שוב, כפי שאפשר לראות, דיור אינו 'בעיה אמיתית' במציאות – לא מדובר בחוסר במשאבים או בידע אלא בבעיה שהיא בראש וראשונה, מוסרית.

מה שני הצעירים האלו היו מסוגלים לבנות אם היו עומדים לרשותם כמה כלים מודרניים כגון, מסור חשמלי, רובה מסמרים ולוחות עץ שאפשר להזמין בדואר? קשה לדעת. נראה, שהם הסתדרו יפה בלעדיהם.

והנה, מה שהצליחו שתי נערות צעירות בעידן המודרני שלנו לעשות בעזרת הכלים האלו כדי להיפטר מן המשכנתא. וזאת, בהוצאה מינימלית ושבוע עבודה. נכון, הן לא היו לגמרי חסרות נסיון קודם, ועדיין, יש להניח שלא מדובר בצמד של מקצועניות החברות מזה שנים בגלדת 'הבונים החופשיים'. אם הן יכולות, כל אחד יכול.



שיטות הבנייה הן מגוונות להפליא ומתחדשות לבקרים, ככל שמשתנים המקומות, התרבויות, הטכנולוגיות וסוגי החומרים. אישית, אני אוהב את שיטות פשוטות ביסודן המאפשרות להרכיב בית בקלות, במהירות ובעלויות נמוכות.

בסך הכל, אפשר להתייחס לבית כמשחק לגו. אפשר להגיע לשטח עם החלקים ולהרכיב אותם זה בזה. ככל שהם מתחברים במינימום מאמץ וזמן, כך טובה יותר המחשבה האינטליגנטית שהוקדשה לתכנן אותם.

במקום לבנות בית מלבנים שיש צורך במלט כדי לחברן – שיטה איטית ומסורבלת לטעמי, שמומלץ לוותר עליה, אפשר ליצור קירות שלמים או לבנים הדומים ללגו שדי להרכיבן יחד כדי להצמידן זו לזו בחוזקה.

כל מה שאנו זקוקים כדי לבנות בית כזה הוא להיזכר בנסיון שרכשנו בילדות עם... משחק הלגו שלנו.


הבה נעבור למשהו מתקדם יותר מבחינה טכנולוגית. אחת ההמצאות החשובות של העידן שלנו הוא מדפסת תלת מימד. בהתחלה היא הדפיסה חלקי חילוף מפלסטיק או פלדה ואפילו נעלים ופריטי לבוש. והנה, נמצא הגאון שאמר, למה לא להגדיל את המדפסת הזאת כדי להדפיס בעזרתה... בתים? אמר וגם עשה. היום יש לנו מדפסות ענק כאלו שיכולות להדפיס לך בית שלם תוך יום-יומיים. הבית צומח מול עיניך שכבה אחר שכבה במעין קסם טכנולוגי.

מדפסת תלת מימד היא הגרסה העממית ל'משכפל' המופיע בסדרה המדע בדיונית 'מסע בין כוכבים'. אמנם שם, המתקן מסוגל להפיק עבורך כל מה שתבקש בצירוף אטומים על פי 'מתכון' מוליקולרי. המכונה שלנו לפי שעה אינה כה חכמה, אך היא בהחלט הכנה טובה לעידן חדש של ייצור מוצרים.

ויש מכונות שיודעות להניח לבנים בצורה מדויקת אחת על השניה, במהירות מסחררת, וגם זאת המצאה שיכולה להאיץ את זמן הבנייה ולהוזיל עלויות בצורה משמעותית.


שיטת הסרט הנע היא שיטה מצוינת להוזיל עלויות כפי שהוכיח פורד. באופן דומה להרכבתה של מכונית, אפשר להרכיב את הבית כולו במפעל, ואז להביא אותו ליעדו. הסינים שהם אשפי ההמצאה המעשית, הבינו שכדי לעשות זאת בצורה הזולה ביותר יש לקפל את הבית ואז, לפרוש אותו לרווחה בשטח שנבחר עבורו. מסתבר, אפשר לקבל בית מוכן בדואר ללא צורך אפילו בהרכבה ואז 'לפתוח' אותו בכמה דקות. זה עשוי בצורה כה יעילה שזה מקסים.


שניים מגיבורי התרבות שלי הפכו להיות חג'אר ג'יבראן ובנו סטיב, שלא רק בנו בתים עגולים מקסימים אלא גם מצאו חומר חדש שהופך את הבניה קלה בהרבה. הקירות נוצרים במעין קצף שמתקשה חיש לחומר מוצק להפליא, חסין אש ואטום למים. כדאי להוסיף ולומר שלמבנה הכיפה יש חסינות טבעית בפני רוחות סערה, שבאזורים מסוימים בעולם הן ממש מסוכנות ומסוגלות למוטט בתים רגילים.

 זאת ועוד, הם גם פיתחו כלי עבודה ממש זולים, שכל אחד יכול לרכוש.

התפעלתי הן מהבתים שלו והן מהשיטה שמצא לבנות אותם. אתה יכול לבנות לך בית נעים מאד למגורים בסכום השווה לכל נפש, לפחות בעולם המערבי. באשר למדינות העולם השלישי, כאן צריך למצוא דרכים להוזיל את העלויות האלו עד שכל אחד יוכל להרשות לעצמו להיחלץ מאימת הסלאמס. לי נראה, במעט תושיה ורצון טוב, אפשר לעשות זאת ללא שום קושי. השיטה פחות חשובה כל זמן שהתוצאה היא, דיור אנושי לכל הזקוק לכך.


אמריקה, כידוע, היא 'ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות', ואחת האפשרויות היא להפוך במפתיע להומלס, בגלל שחזרת ממלחמת ויטנאם פוסטראומטי או הושלכת לרחוב אחרי משבר כלכלי ועיקול הבית שלך. אחת הקהילות בטנסי החליטה לעשות משהו בקשר לכך - כדי להציל הומלסים מאימת הרחוב היא החלה לבנות בשבילם בתים זעירים. 

גם כאן, בארץ הקודש, לא חסרים לנו, תודה לאל, הומלסים מתוצרת מקומית וכאלו שאין להם בכל העולם הזה פינה משלהם. לי נראה, שכאור לגויים, כדאי לנו לאמץ את הרעיון הזה דוקא... מהגויים.

בקליפ הבא תראו איך הם עשו זאת בעזרת צעירים בתיכון שלמדו תוך כדי כך הן הלכות בניה והן הלכות חסד, אנושיות ויצירה. השילוב בין כל הרבדים האלו, הופך את הקליפ הקטן הזה למרגש ומעורר השראה.






הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.